Pirkanmaan S-ryhmä on päättänyt sulkea Postin asiakaspalvelupisteensä (linkki). Eli ne, josta on voinut noutaa ja viedä lähetyksiä sekä hankkia postitustarvikkeita, kuten myös postimerkkejä. Perustelu on, että asiointi on ollut lähes pelkkiä paketteja, jotka hoituvat automaateiltakin. Pakettiautomaatit jatkavat marketeissa kuten ennenkin.
Kyllä hoituu, ainakin omalta kannalta automaattien kautta paketit, kun lähetystiedot ja maksu on diginä. Mielenkiintoista on se, että samalla kirjeisiin ja kortteihin tarvittavien postimerkkien vähittäismyynti voi vähentyä. Niitähän on ollut näyttävästi esillä joka palvelupisteellä. Posti neuvottelee tosin uusien korvaavien palvelupisteiden järjestämisestä. Todennäköistä kuitenkin on, että niitä tulee olemaan merkittävästi harvemmassa, kuin nykyään. Postilla on toki palvelupisteitä myös esim. Pirkanmaan K-marketeissa, mutta miten niissä mahdetaan reagoida?
Kuulemma pakkaustarvikkeiden ja postimerkkien myynti säilyisi S-ryhmällä, vaikka palvelupisteet loppuisivat? Keräilijän kannalta olennaista on, että myynti ei olisi pelkästään sitä, mitä postimerkkejä kulloinkin sattuu löytymään. Esimerkiksi kaikki samana päivänä julkaistut uutuudet eivät ole aina olleet saatavilla nykyäänkään.
Mielenkiintoista on, että Postin omat myymälät suljettiin näyttävästi vuonna 2019, muutamaa lukuunottamatta. Perusteluina oli, että palvelu siirtyy joustavammaksi muualle, myös marketteihin. Ja nyt sitten niitäkin pisteitä suljetaan.
Onko tämä pieni askel kohden sitä, että paperisiin kuluttajakirjeisiin postimaksun voi suorittaa numero- tai viivakoodilla ja maksaa se digitaalisesti, paperisen postimerkin sijaan? Kun paperipostimerkkien hankkiminen vaikeutuu. Siitä kirjoitin aiemmin (linkki).
Postin ja sen kumppaneiden toiminnassa sattuu ja tapahtuu vähän väliä. Ja aina asiakkaaseen nähden arveluttavaan suuntaan. Olen kerännyt yhteen blogiin viimeisen parin vuoden keikauksia (linkki).