Posti tiedotti vuoden 2023 joulukorttien osalta, että niitä lähetettiin Postin mukaan ”ahkerasti” 12 miljoonaa (linkki). Suurin riemu näyttää olevan 7 miljoonasta paketista joulusesonkina, Black Friday -viikosta alkaen.
Sami Määttä Postin kuluttajakirjepalvelusta toteaa, että ”Valtavan moni on tänäkin jouluna ilahduttanut läheisiään perinteisellä joulukortilla. On hienoa, että perinne pitää edelleen pintansa”.
No, markkinoinnissa pitää aina olla myönteinen, jopa optimistinen. Samaa virttä ei ole laulanut Postin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto, joka totesi, että tällä tahdilla kirje- ja korttibisnes kuolee pois vuosikymmenen loppuun mennessä (linkki).
Jos tarkastelee Postin vuosittain ilmoittamia joulukorttien määriä, niin selvä jatkuva lasku on ilmeinen (Kuva 1.) Kuvassa näkyy myös vuosittain julkaistujen joulupostimerkkien kokonaismäärä. Uusien postimerkkijulkaisujen kokonaismääriä ei ole enää ilmoitettu vuoden 2021 jälkeen – syytä ei ole kerrottu, vaikka Posti on edelleen 100 % Valtion eli veronmaksajien omistama laitos.
Kuvassa 2 rohkenin tehdä ennusteen joulukorttien lähetysmäärien kehityksestä ja tulos näyttää myötäilevän Postin toimitusjohtajan ajatuksia.
Käyrässä on huomattavissa selkeä kuoppakohta, vuoden 2019 Postin lakko. Vuonna 2020 Postin tiedotus ilakoi, että joulukorttien määrä oli noussut edellisestä vuodesta. Tämä on toki totta, mutta syy ei ollut joku ”uusi korttibuumi” – vaan pelkästään paluu pidemmän tähtäimen laskevaan trendiin.
Todennäköistä on, että jos kuvan 2 ennuste toteutuu, Posti puhaltaa pelin poikki jossain vaiheessa ennen v. 2030, postimerkillisten joulukorttien ja kuluttajakirjeidenkin osalta. Jos joulukorttien määrän väheneminen on 2 – 2,5 miljoonaa/vuosi, tasaisen vauhdin taulukolla viimeinen kortti lähetetään vuonna 2028 – 2029.
Ehkä siirrytään kokonaan ns. ehiökortteihin, eli postimaksu maksettu-kortteihin? Tai sitten tähteelle jäävät paperiset kirjeet ja kortit kuljettaa joku toinen yritys? Tämä ei ole erityisen houkuttelevaa toimintaa, erityisesti ns. viimeisen mailin jakeluhaasteen takia, eli jakelukeskuksesta kuluttajan postiluukkuun – jota on haastava automatisoida.