Suomen valtion omistama Posti aloittaa muutosneuvottelut, jotka voivat johtaa jopa 250 työntekijän irtisanomiseen. Postin tavoitteena on lakkauttaa osa sen jakelupalveluista.
Syynä on osoitteettoman mainosjakelun kannattamattomuus, mainos- ja ilmaisjakelukieltojen lisääntyminen ja mainonnan vähittäinen siirtyminen digitaalisiin kanaviin.
Näiden palvelujen on määrä loppua vuoden 2025 alusta.
Kannattavuuteen enemmän kuin saavutettavuuteen keskittyvä Posti on jatkuvasti nostanut palveluhintojaan myös kuluttajapuolella. Esimerkiksi postimerkkien hinnat nousivat 27.4.2024 2,30 eurosta 2,50 euroon.
Myös monet muut Postin toiminnot ovat viime aikoina olleet muutoksen kohteena.
Teksti: Miikka Jaala
Kuva: Posti
Yksi vastaus artikkeliin “Posti lopettamassa osoitteettomat mainosjakelut vuoden 2025 alusta”
Postimerkillisen kirjepostin ja siis uusien postimerkkien julkaisun (ja niiden keräilyn) kannalta olennainen muutos Postin toiminnassa on myös se, että paperisesta viranomaispostista suunnitellaan luovuttavan. Vaikka se ei suoraan postimerkillisiin kirjeisiin vaikuttaisikaan, se todennäköisesti antaa lisää haasteita Postille pitää yllä paperisten kirjeiden jakelupalvelua, koska kokonaisvolyymi putoaa olennaisesti. Vähintään paineita nostaa postimerkin hintaa edelleen.
https://kerailija.fi/2023/10/08/paperisen-viranomaispostin-olennainen-vahennys-v-2026/