Iittala astuu uuteen aikaan uuden luovan johtajan visiolla


Iittala on nimittänyt uudeksi luovaksi johtajakseen Janni Vepsäläisen. Vepsäläinen johdattaa Iittalan uuteen aikakauteen vaalien Iittalan ydintä, käsityötaitoa, taiteellisten innovaatioiden ja korkealaatuisen muotoilun kautta. Iittala haluaa puhutella uusia yleisöjä ja vahvistaa edelleen asemaansa muotoilun ja kulttuurin kansainvälisellä kentällä. Mukanaan Vepsäläinen tuo runsaasti kokemusta huippumuodin maailmasta, jossa hän on aiemmin työskennellyt.

Iittalalla on tunnustettu asema muotoilun maailmassa, missä Iittala tunnetaan erityisesti suomalaisen ja pohjoismaisen muotoilun edelläkävijänä. Iittalan tarina ja lasiosaaminen juontaa juurensa Iittalan Lasitehtaan perustamiseen vuonna 1881. Kansainvälisen läpimurtonsa Iittala teki 1930- ja 1940-luvuilla, modernismin ja funktionalismin varhaisvuosina.

”Iittalan tarina on ainutlaatuinen. Näen Iittalan luovana universumina, joka edistää ja luo kulttuuria kutsumalla yhteisönsä mukaan kokemaan ja vuorovaikutukseen kanssaan; yllättävien, eri aloja edustavian taiteilija- tai brändiyhteistöiden muodossa, tapahtumissa ja näyttelyissä, tai myymälöissämme tai kohdatessaan brändimme sisältöjä eri kanavissa. Arjessa tätä universumia ilmentää tietenkin Iittalan muotoilu. Haluamme tarjota yhteisöllemme erilaisia ja yllättäviä kokemuksia. Haluamme vahvistaa Iittalan identiteettiä rohkeana ja kokeilevana muotoilubrändinä, alansa edelläkävijänä”, Iittalan uusi luova johtaja Janni Vepsäläinen kuvaa.

”Lasi on Iittalan sydän, jota intohimoiset lasinpuhaltajamme sekä muut lasin ammattilaisemme ovat valmistaneet vuodesta 1881 lähtien. Seuraavaa lukua Iittalan historiassa tulee ohjaamaan käsityöosaaminen, innovatiivisuus sekä yhteistyöt taiteilijoiden kanssa, ja olemme innostuneita voidessamme kutsua yhteisömme mukaan tälle matkalle, mukaan luovaan universumiimme.”


Iittalan uusi luova johtaja Janni Vepsäläinen.

Sitoutuminen käsityöosaamiseen

Iittala tuo yhteen taiteen, muotoilun ja käsityötaidon. Iittalan filosofiaan kuuluu tutkia ja kokeilla uusia ideoita, jotka luovat muotoiluun leikkisyyttä, luonteikkuutta ja mielikuvituksellisuutta.

Iittala julkistaa taideyhteistyön Lontoossa toimivan kokeellisen ääni- ja kuvataiteilijan, Damsel Elysiumin kanssa. Projekti on askel Iittalan matkalla kutsua eri alojen taiteilijoita leikkiin kanssaan, ilmaisemaan luovuuttaan lasin kautta. Yhteistyössä Janni Vepsäläisen ja Iittalan lasinpuhaltajamestareiden kanssa, puhaltajamestari Tero Välimaan johdolla, Damsel Elysium toteutti Iittalan Lasitehtaalla sarjan uniikkeja, suupuhaltamalla valmistettuja instrumentteja ja esineitä.

Taide-esineet kuvastavat taiteilijan avantgardistista maailmaa, ja ovat inspiroituneet Iittalan luovasta visiosta ja imeneet vaikutteita vuosisataisesta, käsityönä valmistetun lasin perinteestä, jota Iittalan ammattilaiset ovat pitäneet elossa.

”Iittala etsii uusia tapoja työskennellä taiteilijoiden kanssa; haluamme tehdä tiivistä yhteistyötä, joissa juhlistetaan lasinvalmistuksen taidetta ja tarjotaan taiteilijoille alusta luovuutensa ilmaisuun. Ainutlaatuisinta muotoilua syntyy usein silloin, kun perinteisillä käsityömenetelmillä luodaan jotain täysin omaperäistä ja uutta”, Vepsäläinen sanoo.

Pelikenttänä koti

”Iittalan pelikenttä on koti. Muotoilu on tapa kertoa tarinoita alati muuttuvasta maailmasta, yhteisöllisyydestä ja elämäntavoistamme. Me haluamme puhutella uteliaita ja kulttuurista kiinnostuneita – ripauksella huumorintajua,” sanoo Vepsäläinen.

Ensimmäinen kokoelma, joka on syntynyt Iittalan uuden luovan vision mukana, nimeltään Iittala PLAY, tulee kauppoihin maaliskuussa 2024. PLAY-kokoelmassa yhdistyvät luovuuden voima ja nykyelämän ymmärrys. Kokoelman luova idea ja muotoiluajatus nivoo luovuuden leikin osaksi jokapäiväistä elämäämme. Tämän pohjalta on syntynyt sarja esineitä, jotka ovat värikkäitä, leikkisiä ja monikäyttöisiä; ne on suunniteltu palvelemaan urbaanien kotien tarpeita ja muodostumaan merkitykselliseksi osaksi arkea. Kokoelmaan kuuluu lasiesineitä, keraamisia astioita ja tekstiilejä, ja se laajentaa Iittalan valikoiman myös kynttilöihin.

Uusi visuaalinen identiteetti ja myymäläkonsepti
Ilmaistakseen brändin visiota ja arvoja Iittala uudistaa myös visuaalisen ilmeensä, ulottaen sen brändin kaikkiin osa-alueisiin. Osana tätä muutosta Iittala uudistaa myös logonsa. Uusi logo heijastaa Iittalan rikasta historiaa ja lasinvalmistuksen perinteitä. Logo on saanut inspiraationsa lasinvalmistuksesta. Uusi logo on saanut inspiraatiota myös Iittalan aiemmista logoista ja tuotemerkeistä brändin historian varrelta, ja se kunnioittaa brändin vahvaa perintöä.


Iittalan uusi logo.

Iittalan uusi aikakausi ja luova visio tulee näkymään myös uutena myymäläkonseptina. Uusi konsepti tuodaan ensin Iittalan lippulaivamyymälään Helsingin Esplanadilla ja konsepti tulee jalkautumaan sen jälkeen myös muihin myymälöihin.

Uusi luova visio vie Iittalaa rohkeasti eteenpäin muotoilun ja kulttuurin kansainvälisellä kentällä ja kohti uusia mahdollisuuksia. ”Kokeileva. Energinen. Utelias. Rohkea. Tämä on se Iittalan luova universumi, johon kutsumme yleisömme mukaan”, Vepsäläinen hymyilee.


Teksti ja kuvat: Fiskars

,

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *