Keräilyharrastukseni takia olen tilannut Ukrainasta kohteita nettikauppa Ebay’n kautta. Ensimmäinen osa kokoelmani esittelystä löytyy täältä (linkki).
Nykyään kaikki lähetykset pitää tullata, eli maksaa arvonlisävero, alv. Se on sekä Ebay’ssä ja Suomen rajalla 24 %. Ebay’n järjestelmä veloittaa myyjän laskun kautta alvin automaattisesti. Ja asian pitäisi olla sillä kunnossa?
Useat lähetykset tulevat toki perille asti ilman kommervenkkejä, mutta aina saa jännittää, jos lähetys sittenkin jämähtää Suomen Tulliin. Ei tullauksen itsensä takia, vaan sen takia, jos Posti taas sekoilee. Kun on tullannut lukuisia lähetyksiä, se menee Tullin nettisivuilla rutiinilla. Tupla-alvin maksamisesta vältyn Ebay’n IOSS-koodilla (Import One Stop Shop) (linkki). Alv-maksusta minulla on tositteena sähköinen kuitti Ebay’n sivuilla.
Ja kaiken pitäisi olla kunnossa? Ei välttämättä. Posti jaksaa kiusata asiakasta lähettämällä turhia muistutuksia maksamattomasta tullista ja Postin käsittelymaksusta (kuva).
Ehkä Postin taitotason kannalta tullaus (etenkin maksuista vapauttava IOSS-koodi) on niin rakettitiedettä, että siitä pitää lähettää aiheettomia muistutuksia, varmuuden vuoksi? Minulle asiakkaana se ei ole. Minusta on riski, että kokematon asiakas tulee viestittelystä harhaanjohdetuksi, ja maksaa paniikissa alvin toiseen kertaan.
Enemmän kuitenkin epäilen puhdasta välinpitämättömyyttä, olla korjaamatta järjestelmän virhettä pois. Luulisi, että Tullin ja Postin sähköiset järjestelmät ovat niin synkronissa, että viesti tullauksen hoitamisesta välittyisi Tullista Postille välittömästi.
Olen kuullut tapauksista, että Posti syyttää viiveistä Tullia ja Tulli taas Postia. Hätävalheista, kuten jouluruuhkaan vetoaminen, vaikka se ei ole vielä alkanut. Kuinka lähetys on siirtynyt tullattujen puolelta takaisin tullattavaksi. Ikuinen luuppi. Tai musta aukko, kuten kirjoitin jo yli vuosi sitten (linkki).
Asiakkaan mielipaha ja vaiva asian turhasta selvittelystä on aina ilmaista Postille. Puhumattakaan tulemisesta harhaanjohdetuksi. Pahoittelukaan ei maksa mitään. Ainakin se on halvempaa, kuin Postin tarve palvella asiakasta kunnolla, korjata järjestelmiään. Jos saisin euron jokaisesta Postin pahoittelusta, olisin varakas.
P.S. Posti vetosi ”pieneen viiveeseen”. Aivan. Tässähän on analogia, että jos maksaisit lauantaina aamulla kaupan kassalla ostoksesi alveineen ja ”pienellä viiveellä” maanantaina puhelimeesi kilahtaisi muistutus maksamattomasta alvista. Valittaessa palautteesta kiiteltäisiin ja pahoiteltaisiin. Luvattaisiin ”viedä asiaa eteenpäin”. Virheen toistuessa, asiakkaat etsisivät toisen kaupan.