Arabian kahvikuppien keräilijän kannalta vuosien 1874-1932 välinen aika on mielenkiintoinen. Kyseisenä aikana kahvikuppien valmistus oli pitkälti käsityötä ja ajan tavan mukaan mallien ja koristeiden määrä oli runsas.
Alkuvuosina Arabian kahvikupit valmistettiin valkoisesta, yksivärisestä fajanssista. Kahvikuppien mallit saatiin ruotsalaiselta Rörstrandin tehtaalta. Samoin tarvittavat koristemallit saatiin Rörstrandilta, jonne niitä oli tapana hankkia Saksasta ja Englannista.
Ensimmäiset koristeet olivat yksivärisiä kuparipainokoristeita. Värillisiä koristeita saatiin painamalla kuparipainossa koristeen ääriviivat ja maalaamalla tyhjät kohdat käsin.
Kuparipainokoristeen valmistuksessa oli useita työvaiheita. Kaivertajat ja painajat olivat yleensä miehiä, naisten tehtävänä oli leikata, asetella ja kiinnittää koriste kahvikuppiin. Kaivertaja (gravör) uursi, puunasi ja etsasi koristekuvion kuparilaatalle. Valmis laatta lämmitettiin ja painaja (tryckare) hankasi kuvioon lämmintä, sitkeää vernissaan sekoitettua metallioksidiväriä niin, että sitä jäi kaiverrettuihin uurteisiin. Ylimääräinen väri pyyhittiin kangastyynyllä tarkasti pois. Laatta valssattiin painoprässillä ja kuvio siirrettiin näin suovalla käsitellylle silkkipaperille, paperi irtosi kuparilaatasta, kun laatta lämmitettiin uudelleen. Painaja tarkasti painojäljen ja mikäli kuva oli tarkka ja väri oikea, hän antoi paperin edelleen leikkaajalle (klipperska), joka leikasi kuviomallin kiinnitettävään muotoon. Värin ollessa vielä märkä asettelija (påsetterska) asetteli kuvion oikealle paikalleen raakapoltettuun kahvikuppiin. Tämän jälkeen kiinnittäjä (rubberska) hankasi eli rubbasi kuvion kiinni kahvikupin pintaan. Kahvikuppi sai seistä tunnin verran, jonka jälkeen se upotettiin veteen, näin paperi liuotettiin pois ja väri jäi kahvikuppiin. Väri kiinnitettiin koristepoltolla, jonka jälkeen kahvikuppi lasitettiin ja poltettiin kolmannen kerran.
Halvempien kahvikuppien koristeena käytettiin maalattuja raitoja.
Arabialla kahvikuppien valmistus posliinista aloitettiin 1880-luvulla. Rörstrandilta saatiin useita uusia posliinista valmistettuja kahvikuppimalleja. Vanhojen koristelumenetelmien lisäksi käyttöön tuli kivipainossa painetut värikkäät kuviot. Meissenilaista kukkamaalausta jäljittelevät hempeät ruusut ja kesäiset kukkakimput olivat suosittuja väripainokoristeita. Näitä tilattiin etenkin saksalaisten painotalojen siirtokuvamallistoista.
Kuva: Luuposliinista valmistettu kahvikuppi, GL-malli 1903-1909. Koriste Arabian ensimmäinen siirtokuva Azalea.
Arkkitehdit Arabian uudistajina
Arabian taiteellinen linja alkoi vähitellen muotoutua, kun Arabian toimitusjohtaja Gustaf Herlitz palkkasi 1895 arkkitehti Jacob Ahrenbergin Arabian muotoilukonsultiksi ja vuotta myöhemmin Rörstrandista Thure Öbergin maalaajaksi.
Tultaessa 1900-luvulle oli ajan tavan mukaan Arabian kahvikuppimallien valikoima laaja. Vanhojen Rörstrandin mallien lisäksi oli tullut paljon lisäyksiä ja uudistuksia. Vuoden 1906 Arabian tuoteluettelossa mainitaan erimallisia posliinista valmistettuja kahvikuppimalleja peräti 77 kpl ja fajanssista 21 kpl. Koristeiden määrä oli valtava. Gustaf Herlitz oli palkannut vuonna 1906 nuoren arkkitehdin, A. W. Ranckenin konttoriapulaiseksi, mutta odotti tämän myös piirtävän uusia tuotemalleja. Lisäksi Arabia järjesti suunnittelukilpailuja arkkitehdeille.
Maailmansodan seurauksena Rörstrand myi vuonna 1915 Arabian koko osakekannan suomalaisille. Arabian toimitusjohtajaksi tuli Carl Gustaf Herlitz ja hänen johdollaan tehtiin tuotantolaitosten perusteellinen uudistussuunnitelma. Tehdas oli jo vuonna 1916 sähköistetty, mutta muuten se oli vanhanaikainen ja kehnossa kunnossa.
Vaikka vanhat Rörstrandin kahvikuppimallit menivät edelleenkin hyvin kaupaksi, uusien kauneusihanteiden myötä muotiin tulivat yksinkertaisemmat, massatuotantoon paremmin soveltuvat mallit. Ohuista, sulavalinjaisista ja runsaasti koristelluista kahvikupeista tuli paksumpiseinäisiä. Korvan muoto yksinkertaistui ja koristelu hävisi lähes kokonaan.
Arabian vuoden 1917 tuoteluettelossa kahvikuppimallien määrä oli laskenut 23 posliinista ja 15 fajanssista valmistettuun malliin. Vuonna 1932 Arabialla aloitettiin voimakas tuotannon rationalisointi ja käsityön osuus kahvikuppien valmistuksessa väheni huomattavasti.
Luuposliinista valmistettu kahvikuppi, YC-malli 1923-1926. Suunnittelija arkkitehti Nils Wasastjerna, koriste Thure Öbergin käsinmaalaama.
Kannen kuva: Fajansista valmistettu kahvikuppi, R-malli 1877-1903. Koriste Flora. Koristeen ääriviivat tehtiin kuparipainotekniikalla, värikkäät yksityiskohdat käsinmaalattiin emalimaalilla.
Teksti: Jarmo Sallinen